Collage Blog
  • BLOG
  • O Autorce
  • WARSZTATY
  • WSPÓŁPRACA
  • SKLEP
  • BLOG
  • O Autorce
  • WARSZTATY
  • WSPÓŁPRACA
  • SKLEP
Collage Blog

wnętrzarska pasja
edukacja
biznes

klient idealny

25/8/2017

9 Komentarze

 
Obraz
Jeśli często narzekasz na klientów - ten wpis jest dla Ciebie. To jest post dedykowany mojemu środowisku wnętrzarskiemu, ale myślę, że ma uniwersalny wydźwięk. Polecam go zwłaszcza przyszłym kreatywnym przedsiębiorcom, ale też tym projektantom, którzy prowadzą swoją działalność, ale czują że coś z ich biznesem jest nie tak.

Niektórzy nie wierzą w jego istnienie, tak jak nie wierzą w Yeti. KLIENT IDEALNY. Ja nie tylko spotkałam takich w swojej praktyce, ale też świadomie takich klientów wybieram. Nie stać mnie na innych. Sekret tkwi w tym, aby wiedzieć jaki ma być ten twój IDEAŁ? Jak to zrobić? To łatwizna - odpowiedz sobie na pytanie:

Jaki kolor ma mój wymarzony klient?

Nie wiesz o co chodzi? Zapraszam dalej.
Klient - to kluczowy punkt twojego projektowego biznesu. Pojawia się pierwszy raz, gdy trzeba napisać biznesplan. Co wtedy pojawiło się w twojej rubryce: PRZEWIDYWANA GRUPA ODBIORCÓW PRODUKTU/USŁUGI?
mogę się założyć że padło tu standardowe:

"Osoby indywidualne oraz firmy, właściciele lokali użytkowych, którzy potrzebują usługi projektanta wnętrz"
Czyli kto konkretnie? Wszyscy? Jesteś w stanie dogadać się ze wszystkimi ludźmi, spełnić oczekiwania wszystkich klientów w tym kraju, czy w twoim regionie? Nie sądzę.

"Jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził"

Clue jest porozumienie z klientem, żeby zaś go zrozumieć musisz wiedzieć, z kim masz do czynienia. Dzisiaj pokaże Ci jeden ze sposobów na to, jak rozpoznać dla kogo masz pracować i jak różnią się od siebie ludzie.Warto przyjrzeć się też pod tym kątem samemu sobie.


co i jak mówisz?

Obraz

Jakim językiem mówisz? Czy ktoś Ci powiedział, że trudno się z tobą dogadać?

1.Projektanci (architekci, dekoratorzy, graficy) mają często problem z komunikowaniem się ze światem językiem innym niż język obrazu. Po prostu mówimy językiem dizajnu i co gorsza myślimy, że nasi klienci tez władają tym narzeczem. Niestety tak nie jest. Według wielu twórców obraz powinien obronić się sam.  

2. Klątwa wiedzy. Na język dizajnu składa się też zawodowy slang, techniczne określenia dotyczące fachowych rozwiązań - rzeczy absolutnie nieznane klientom. To pierwsza bariera w drodze do porozumienia. Dlatego nie dziw się jeśli mówisz:
- Podkreślmy jakąś dominantą tą przestrzeń otwartą, przełamując wertykalne podziały amorficzną strukturą? widzisz strach w oczach klienta. Nie nie pomoże jak wypowiesz to wolniej sylabizując niektóre słowa. Pomyśl że dla kogoś z poza branży, to taka sama czarna magia jak dla większości projektantów wnętrz np. chemia femtosekundowa. 

3. Nasze umysły (ludzi kreatywnych) działają nieco inaczej niż tych, którzy są naszymi klientami - popatrz na uproszczony schemat poniżej - projektant skupiony na wizualnych aspektach projektu ma problemy z wyrażaniem tych idei za pomocą języka - czyli dostosowanych do odbiorcy słów i werbalnego ładunku emocjonalnego. Wizualizacje i obrazy powstają w innej części mózgu, niż mowa.   
Obraz

do kogo mówisz?

Obraz
To co mówisz jest ważne tylko w zestawieniu z faktem DO KOGO TO MÓWISZ? Od starożytności zajmowało to filozofów, potem psychologów -  zastanawiali się nad tym jak sklasyfikować podstawowe typy ludzkie. A więc dlaczego różnimy się tak pięknie :)

Schemat, który widzisz powyżej nawiązuje do bardzo starej idei 4 temperamentów (flegmatyk, cholery, sangwinik, melancholik) i został opracowany przez Karla G. Junga. Bazuje na złożeniu, że generalizując istnieją dwa główne typy ludzi: introwertycy i ekstrawertycy oraz to, że każdy z nich może być napędzany emocjami lub faktami. Z ten mieszanki powstają 4 podtypy:
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz

Na początek zastanów się co tobą kieruje i jaki jesteś. Później jakich klientów lubisz najbardziej i dlaczego.

Może wolisz spokojnych ludzi, którzy ci w pełni ufają, nie liczy się dla nich szybkość działania ale to, żeby czuli się zaopiekowani, wysłuchani,  a może wolisz energiczne osoby z wieloma wizjami, które będą tworzyć projekt razem z tobą? Jeśli jesteś skrupulatny dokładny i dbasz o detale to raczej nie zaimponujesz tym typowi żółtemu, dla którego liczyć się będzie zaangażowanie i praca na emocjach. Jeśli sam jesteś typem zielonym a trafisz na klienta czerwonego to może się okazać, że Cię zdominuje i projekt może się nawet udać, ale ty będziesz się czuł przytłoczony taką współpracą. Przeanalizuj to dokładnie.

Ja uwielbiam pracować z klientami typu ŻÓŁTEGO - to dla mnie klient idealny - bo sama mam podobną konstrukcję. Działam z wielkim entuzjazmem, liczą się dla mnie emocje wizje, idee, i takie projekty tworzę. Jeśli komuś zależy wyłącznie na technicznych szczegółach, jest skrajnie zachowawczy i skryty - nie znajdzie ze mną porozumienia. Na szczęście w moim zespole są inni, którzy reprezentują inne typy - to bardzo pomaga zadowolić różnych klientów.

Jeśli obsługujesz klientów sam/a to jednak warto wiedzieć z kim ma się do czynienia, zanim podpiszesz umowę. Jeśli nie masz wyjścia i tej cudownej możliwości wybierania tylko odpowiednich dla ciebie klientów - jest na to rada. Nie jest to łatwe, ale można się tego nauczyć. Trzeba po prostu nauczyć się mówić w języku tych czterech typów ludzi.
Przygotowałam ci mała ściągę.

Obraz
Obraz
Obraz
Obraz

Zróbmy mały test, czy rozumiesz te podziały. Wyobraź sobie, że dzwoni do ciebie ktoś i słyszysz w słuchawce te słowa:

"- Dzień dobry, proszę mi powiedzieć ile kosztuje metr kwadratowy projektu wnętrz i kiedy są wolne terminy realizacji? Czy można wykonać projekt online? Ile wersji projektu dostanę? Kupiłem mieszkanie 50 m2, w nowym budownictwie i muszę to jakoś urządzić."

"- Dzień dobry, ja się dowiedziałam od przyjaciółki, że Pani robi piękne projekty i że jest Pani taka sympatyczna i otwarta na ludzi.  Marzę o mieszkaniu w stylu prowansalskim, wie Pani te cudne kwiaty, wzory, kolory?
Z kuchni mam widok na las, a z salonu na pola - to jest stary i uroczy dom. Czy możemy się jakoś spotkać, porozmawiać?"

Jakie to typy osobowości? Który głos Cię przekonuje? Z którym znajdziesz porozumienie? 


To co nazywam nieraz chemią w układzie KLIENT-PROJEKTANT to właśnie to dopasowanie. W moim przypadku ten sposób działa. Nie jest to jedyna teoria na temat typów ludzkiej osobowości, jest ich wiele - poszukaj czegoś, co do ciebie przemawia. Warto się rozwijać także na tym polu bo projektujemy nie dla idei tylko dla innych ludzi. Niestety nie uczą tego w szkołach na wydziałach projektowych, a szkoda. Nie mielibyśmy wtedy tych wszystkich wpadek i nieprzyjemności. Poznanie warto zacząć od siebie samego.

To którym typem jesteś? Jaki jest twój klient idealny?
9 Komentarze
Magda link
27/8/2017 22:05:40

Bardzo wartościowy wpis, dzięki za niego! Teorię kolorów wykorzystuję w zarządzaniu ludźmi. Kierowałam niedawno zespołem grafików w firmie konsultingowej - krótko mówiąc, były to dwa różne światy, podobnie jak dwie półkule mózgu. To, na czym mi najbardziej zależało, to to, żeby mój zespół zrozumiał swoich klientów. Pierwszym krokiem jest zrozumienie siebie i swojego sposobu komunikacji. W drugiej kolejności patrzymy na drugą stronę - jaki styl komunikacji ma klient i jak chciałby być traktowany. Trzeci krok, który niestety niewielu podejmuje, to dostosowanie SWOJEGO stylu komunikacji do drugiej osoby. I w tym moim zdaniem tkwi sukces w pracy z klientem (i ludźmi ogólnie). Pozdrawiam serdecznie!

Odpowiedz
Olka
29/8/2017 10:25:16

Magdo, bardzo Ci dziękuję za ten komentarz :) wiem, że masz świetne doświadczenie w pracy poza Polską - u nas te tematy (wydaje mi się) uznawane są za dziwactwo, nie konkretne biznesowe porady. Serdecznie pozdrawiam :)

Odpowiedz
MO ARCHITEKCI link
15/9/2017 09:11:19

Zgadzam się z Wami w 100%. Psychologiczne podstawy powinny być obowiązkowo znane każdemu kto bazuje w pracy na relacjach - porozumieniu z klientem. Myślę, że efektywne funkcjonowanie w naszej branży usług projektowych jeszcze bardziej niż kiedyś wymaga odpowiedniego podejścia do inwestora/klienta. Już nie raz mieliśmy tę nieprzyjemność współpracować z ludźmi, którzy nie potrafią lub nie chcą zmienić swojego podejścia/sposobu komunikacji i zawsze kończyło się to mniej lub bardziej nieudanym projektem jak i realizacją. Fajnie było sobie przypomnieć te rzeczy w takiej prostej, przejrzystej formie.
Dzięki i powodzenia!

Odpowiedz
Karmen link
15/9/2017 18:03:18

super post! Postaram sie dostosowac do kazdego podpunktu!

Odpowiedz
Igor link
10/10/2017 23:22:49

Super artykuł :) Za rok biorę się za otwarcie firmy i póki co nie radze sobie z relacjami ja - klient :)

Odpowiedz
Olka
11/10/2017 00:13:48

Dziękuję, będę ten temat rozwijać, bo większosć zdolnych i kreatywnych ludzi ma z tym problem :) Zaglądaj tu czasem.

Odpowiedz
JedyneTakieWnętrza link
5/12/2017 22:40:18

Natrafiłam przypadkiem i przypadkiem dowiedziałam się wielu ciekawych informacji - bardzo dziękuje!

Odpowiedz
Alicja Łuczyńska
13/8/2018 10:27:31

Bardzo ciekawy tekst! Myślę, że z klientami jest taki problem, że kiedy sami nimi jesteśmy, to wiemy, jak chcemy i nie chcemy być traktowani, ale kiedy coś oferujemy/sprzedajemy innym, to zdarza się, że robimy dokładnie to, co podczas sprzedaży nas wkurza. Dlatego najważniejsze jest moim zdaniem traktowanie klientów tak, jak my sami chcielibyśmy być traktowani. A w tym pomaga zgromadzenie istotnych informacji o klientach. Ja zapisuję je wszystkie w systemie CRM. Korzystam z Kamflexa. Gromadzenie tam informacji pomogło mi stworzyć profil porządanego klienta i podzielić bazę na segmenty. To pomaga w marketingu i sprzedaży :). Dzięki za super wpis i pozdrawiam!

Odpowiedz
Kancelaria link
6/12/2018 22:23:42

Klient idealny to klient świadomy i tyczy się to prawie każdej branży

Odpowiedz



Odpowiedz


    Obraz

    tu znajdziesz moje kursy online

    Obraz

    coś dla początkujących


    coś dla zaawansowanych


    Obraz

    Autor

    Nazywam się Olka Barczak i jestem multipasjonatką, optysemistką i jutronautką. Jestem zawodowcem od wnętrz. Znajdziesz u mnie wsparcie dla wnętrzarskiej pasji, profesji i biznesu.


    zapraszam do grupy na facebook'u
    kolory we wnętrzach

    Obraz


    Obraz
    tu też znajdziesz mój blog :)
    najlepsze blogi
    Follow on Bloglovin
    Obraz
    Zaprzyjaźniony BLOG
    wkreceniwdom.com.pl
    blog toplista
    zBLOGowani.pl

    Kanał RSS

    Jestem autorem wszystkich tekstów i pomysły na posty również są moim dziełem. Zamieszczane przeze mnie treści obejmuje prawo autorskie dlatego uprzejmie proszę o uszanowanie mojej pracy. Wiele zdjęć wykonuję sama lub jestem ich właścicielem, pozostałe staram się opisywać lub prosić o pozwolenie na publikację. Jeżeli któreś ze zdjęć jest twoim dziełem i nie życzysz sobie jego publikacji - napisz a natychmiast to naprawię :)

    Bardzo dziękuję za każdy komentarz - Twoja opinia jest dla mnie ważna i inspiruje mnie do pracy :) 

masz pytania - napisz

kursy@collageblog.pl