Z czego się składa takie opracowanie i w jakiej formie się go przedstawia klientowi?
W architekturze i projektach budowlanych, a nawet w specyfikacji mebli mamy obowiązujące przepisy, które dokładnie określają formę projektu i zakres opracowania. W projektowaniu wnętrz nie ma żadnych kodeksów, prawa ani modeli powszechnie obowiązujących projektantów i dlatego trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. W dodatku zmieniają się technologie, a nawet mody na konkretne techniki prezentacji naszych wizji. 20 lat temu kreśliło się rysunki techniczne na deskach kreślarskich. Jeszcze 10 lat temu trudno było o naprawdę dobre wizualizacje, a dzisiaj mamy już wirtualną rzeczywistość. Z kolei coraz bardziej zaczynają być modne rysunki odręczne i moodboardy, które wcześniej nie były tak znane i wykorzystywane. Myślę, że należy zastanowić się nad kilkoma aspektami i zadecydować samodzielnie. Przygotowałam mały poradnik, jak do tego podejść. Zapraszam.
Od czego więc zależy, jak będzie wyglądać projekt wnętrz?
- To zależy jakiego typu projekty wykonujesz - pojedyncze pomieszczenie czy duży obiekt użytkowy jak hotel
- To zależy co się opłaca
- To zależy jaki zakres przewiduje umowa z klientem
- To zależy jakie masz możliwości, umiejętności
- To zależy jakie narzędzia posiadasz, kto cię wspiera
Znam osoby, które pracują w tym zawodzie z powodzeniem, a nie potrafią w ogóle obsługiwać komputera, a nawet maila wysłać. Całą energię kierują na kontakt osobisty i nadzorowanie wszystkich etapów projektowych. Są projektanci, którzy chętnie wyeliminowali by kontakt osobisty i robili wszystko online - też znajdą się klienci na takie usługi. Na rynku aranżacjami zajmują się zarówno plastycy świetni w szkicach odręcznych, jak i architekci, doskonali technicznie
w skomplikowanych rysunkach technicznych.
Jak widać jest miejsce dla wszystkich, ale też dal tego trudno mówić o jakichś standardach opracowywania projektów wnętrz. Najważniejsze, żeby projekt zawierał wszystkie niezbędne informacje, potrzebne do jego realizacji i zrozumienia.
Wiele zależy od tego, czy zapracowałaś/eś już na swoją markę, czy dopiero zaczynasz i klienci nie mają do ciebie zaufania. Uznani projektanci mogą sobie pozwolić na inne opracowywanie - czasem klienci oddają swoje przestrzenie w ich ręce bez zobaczenia projektu. Myślę, że wielu o takim układzie marzy, ale zwłaszcza na początku swojej kariery warto przerobić wszystkie etapy pracy i poznać jak najwięcej form opracowań aranżacji by wybrać coś najlepszego dla siebie.
ETAPY PROJEKTOWANIA
Zakres projektu zależy od projektanta, potrzeb klienta, czasu
i budżetu.
- Zapoznanie się z tematem czyli research, spotkanie z klientem, ustalenie priorytetów (check list, wizja lokalna, spotkanie osobiste lub inna forma kontaktu)
- Poznanie przestrzeni - inwetaryzacja, obmiary, zdjęcia
- Koncepcja (idea projektu, funkcja, technologie, materiały) - w postaci moodboardu, przykładowych zdjęć, makiety, prezentacji video lub tylko omówienia lub symbolicznego zapisu w postaci mapy skojarzeń
- Model 3D i wizualizacje (opcje) fotorealistyczne wizualizacje, proste obrazki 3d, wirtualny spacer, perspektywa 3D lub makieta wykonana
w skali, perspektywy rysowane lub szkice, lub designboard, prezentacja video lub multimedialna - Rysunki techniczne (wykonawcze) rzuty, przekroje, widoki ścian, detale, rysunki branżowe
- Projekty na specjalne zamówienie (meble, proj. wzorów, grafik, signage)
- Zestawienia ilościowe (obszerna tabela, lub zwykła lista)
- Zestawienia materiałów wykończeniowych + sampleboard lub + tabela
z wieloma opcjami lub lista - Lista zakupów (wybór konkretnych elementów wyposażenia), adresy sklepów, linki, marki, modele, opis dokładny wybór opcji albo kolaż elementów wyposażenia
- Lista prac wykończeniowych i fachowców
- Kosztorys i harmonogram procesu
- Opis projektu (jako oddzielne opracowanie lub jako opisy na rysunkach)
- Nadzory i współpraca z wykonawcami (połączone z odbiorem prac lub tylko doglądanie prac)
- Uzgodnienia z urzędami, technologami, Sanepid, konserwator zabytków itp.
- Zakupy i zamówienia, współpraca z handlowcami
- Stylizacja i dekoracja końcowa, projekty DIY
- Zdjęcia (ewentualne publikacje w mediach - np. W przypadku lokali użytkowych)
Każdy z tych etapów może być opracowany na wiele różnych sposobów. Podstawowy podział można przyjąć następująco:
- manualnie lub cyfrowo
- osobiście lub zdalnie
Warto też przeanalizować, która opcja jest najszybsza do opracowania dla ciebie, ile czasu zajmuje ci przygotowanie poszczególnych opracowań. Wersja „na bogato” to pole o nieograniczonym potencjale. Warto zawsze ustalić na początku z klientem co masz w ofercie, co jest do wyboru, a czego w ogóle nie robisz. To profesjonalne i jasne postawienie sprawy. Nie zgaduj, co lepiej przekona klienta tylko go zapytaj co preferuje. Może się okazać, że lepsze od
najnowocześniejszych wirtualnych spacerów będą na przykład i zdjęcia z podobnych projektów albo pokazanie konkretnych elementów w sklepie.
Przeczytaj też mój wpis o typach klientów, aby wiedzieć, jaką formę opracowania projektu wybrać. Ludzi nastawionych na same suche fakty przekonają szczegółowe rysunki, nawet przekazywane bez spotkania, tych którzy cenią emocje jako przekaz docenią moodboardy, zdjęcia i osobisty kontakt.
Sporo zależy od potrzeb klienta, dla jednych liczy się wyłącznie to, co na papierze - rysunki, obrazki, tabelki, inni cenią kontakt i rozmowę i chętnie zapłacą za czas poświęcony na zakupy i nadzory, a nie będą chcieli płacić za ekstra renderingi w super rozdzielczości.
Nasza dziedzina szybko się rozwija i wiele rzeczy zostało już zautomatyzowane do tego stopnia, że klienci mogą samodzielnie zrobić jakieś wizualizacje online. Na stronach producentów farb znajdują się symulatory do wyboru kolorów, marki meblarskie jak Ikea wprowadzają wirtualną rzeczywistość, tak, że klient sam może zobaczyć, jak mebel będzie wyglądał w ich domu. Dlatego warto zastanowić się nad tym, czego najbardziej potrzebują klienci i dostosować formę
opracowania do tych potrzeb i oczekiwań.
Ciekawe jak zmieni się jeszcze ten temat? Jak myślicie, jaka przyszłość w projektowaniu wnętrz nas czeka?