Collage Blog
  • BLOG
  • O Autorce
  • WARSZTATY
  • KURSY ONLINE
  • WSPÓŁPRACA
  • SKLEP
  • BLOG
  • O Autorce
  • WARSZTATY
  • KURSY ONLINE
  • WSPÓŁPRACA
  • SKLEP
Collage Blog

wnętrzarska pasja
edukacja
biznes

Jak powinien wyglądać projekt wnętrz?

8/10/2017

6 Komentarze

 
Obraz
Jeśli dopiero zaczynasz swoją karierę projektową pewnie Cię ciekawi jak wygląda projekt. DOKŁADNIE TAK SAMO CIEKAWI TO TWOICH KLIENTÓW.

Z czego się składa takie opracowanie i w jakiej formie się go przedstawia klientowi?


W architekturze i projektach budowlanych, a nawet w specyfikacji mebli mamy obowiązujące przepisy, które dokładnie określają formę projektu i zakres opracowania. W projektowaniu wnętrz nie ma żadnych kodeksów, prawa ani modeli powszechnie obowiązujących projektantów i dlatego trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. W dodatku zmieniają się technologie, a nawet mody na konkretne techniki prezentacji naszych wizji. 20 lat temu kreśliło się rysunki techniczne na deskach kreślarskich. Jeszcze 10 lat temu trudno było o naprawdę dobre wizualizacje, a dzisiaj mamy już wirtualną rzeczywistość. Z kolei coraz bardziej zaczynają być modne rysunki odręczne i moodboardy, które wcześniej nie były tak znane i wykorzystywane. Myślę, że należy zastanowić się nad kilkoma aspektami i zadecydować samodzielnie. Przygotowałam mały poradnik, jak do tego podejść. Zapraszam.
Obraz

Od czego więc zależy, jak będzie wyglądać projekt wnętrz?

  • To zależy jakiego typu projekty wykonujesz - pojedyncze pomieszczenie czy duży obiekt użytkowy jak hotel
  • To zależy co się opłaca
  • To zależy jaki zakres przewiduje umowa z klientem
  • To zależy jakie masz możliwości, umiejętności
  • To zależy jakie narzędzia posiadasz, kto cię wspiera
Inaczej będzie wyglądał projekt jeśli masz mało czasu, i niskie ceny, a inaczej jeśli masz pomoc i klient chce płacić za dodatkowe opracowanie. Wiele zależy jaki model biznesowy przyjmujesz dla swojej działalności (niedługo o tym napiszę, jeśli nie wiesz nic na ten temat śledź kolejne wpisy).

Znam osoby, które pracują w tym zawodzie z powodzeniem, a nie potrafią w ogóle obsługiwać komputera, a nawet maila wysłać. Całą energię kierują na kontakt osobisty i nadzorowanie wszystkich etapów projektowych. Są projektanci, którzy chętnie wyeliminowali by kontakt osobisty i robili wszystko online - też znajdą się klienci na takie usługi. Na rynku aranżacjami zajmują się zarówno plastycy świetni w szkicach odręcznych, jak i architekci, doskonali technicznie
w skomplikowanych rysunkach technicznych.

Jak widać jest miejsce dla wszystkich, ale też dal tego trudno mówić o jakichś standardach opracowywania projektów wnętrz. Najważniejsze, żeby projekt zawierał wszystkie niezbędne informacje, potrzebne do jego realizacji i zrozumienia.

Wiele zależy od tego, czy zapracowałaś/eś już na swoją markę, czy dopiero zaczynasz i klienci nie mają do ciebie zaufania. Uznani projektanci mogą sobie pozwolić na inne opracowywanie - czasem klienci oddają swoje przestrzenie w ich ręce bez zobaczenia projektu. Myślę, że wielu o takim układzie marzy, ale zwłaszcza na początku swojej kariery warto przerobić wszystkie etapy pracy i poznać jak najwięcej form opracowań aranżacji by wybrać coś najlepszego dla siebie.
Obraz

ETAPY PROJEKTOWANIA

Na początek wymieńmy etapy każdego projektu - można stosować wszystkie, można niektóre pominąć. Do wyboru masz kilka opcji ich realizacji.


Zakres projektu zależy od projektanta, potrzeb klienta, czasu
i budżetu.


  1. Zapoznanie się z tematem czyli research, spotkanie z klientem, ustalenie priorytetów (check list, wizja lokalna, spotkanie osobiste lub inna forma kontaktu)
  2. Poznanie przestrzeni - inwetaryzacja, obmiary, zdjęcia
  3. Koncepcja (idea projektu, funkcja, technologie, materiały) - w postaci moodboardu, przykładowych zdjęć, makiety, prezentacji video lub tylko omówienia lub symbolicznego zapisu w postaci mapy skojarzeń
  4. Model 3D i wizualizacje (opcje) fotorealistyczne wizualizacje, proste obrazki 3d, wirtualny spacer, perspektywa 3D lub makieta wykonana
    w skali, perspektywy rysowane lub szkice, lub designboard, prezentacja video lub multimedialna
  5. Rysunki techniczne (wykonawcze) rzuty, przekroje, widoki ścian, detale, rysunki branżowe
  6. Projekty na specjalne zamówienie (meble, proj. wzorów, grafik, signage)
  7. Zestawienia ilościowe (obszerna tabela, lub zwykła lista)
  8. Zestawienia materiałów wykończeniowych + sampleboard lub + tabela
    z wieloma opcjami lub lista
  9. Lista zakupów (wybór konkretnych elementów wyposażenia), adresy sklepów, linki, marki, modele, opis dokładny wybór opcji albo kolaż elementów wyposażenia
  10. Lista prac wykończeniowych i fachowców
  11. Kosztorys i harmonogram procesu
  12. Opis projektu (jako oddzielne opracowanie lub jako opisy na rysunkach)
  13. Nadzory i współpraca z wykonawcami (połączone z odbiorem prac lub tylko doglądanie prac)
  14. Uzgodnienia z urzędami, technologami, Sanepid, konserwator zabytków itp.
  15. Zakupy i zamówienia, współpraca z handlowcami
  16. Stylizacja i dekoracja końcowa, projekty DIY
  17. Zdjęcia (ewentualne publikacje w mediach - np. W przypadku lokali użytkowych)

Każdy z tych etapów może być opracowany na wiele różnych sposobów. Podstawowy podział można przyjąć następująco:
  • manualnie lub cyfrowo
  • osobiście lub zdalnie
Obraz
Jeżeli mamy niski budżet to nie inwestujemy go w zbędne i czasochłonne opracowanie i sprowadzamy do absolutnego minimum. Absolutnym minimum są rysunki rzuty i widoki ścian. W wersji podstawowej wystarczy moodboard zamiast drogich renderingów, szybkie szkice zamiast rysunków cadowskich. Jeśli dobrze rysujesz, to możesz zamiast modelowania wykonać ładne perspektywy pomieszczenia lub aksonometryczne widoki odręcznie rysowane. Wszystko zależy co dla ciebie jako wykonawcy jest łatwiejsze i co jest wartością dla klienta. Czasem zdarza się, że klient więcej zapłaci za ręczne opracowanie, niż najlepsze komputerowe opracowanie. Z kolei, jeśli zlecasz wizualizacje i modele komuś sprawniejszemu w tym zakresie jest to dla ciebie koszt. W każdym razie warto mieć alternatywy dla tańszej i droższej wersji każdego z etapów projektu.

Warto też przeanalizować, która opcja jest najszybsza do opracowania dla ciebie, ile czasu zajmuje ci przygotowanie poszczególnych opracowań. Wersja „na bogato” to pole o nieograniczonym potencjale. Warto zawsze ustalić na początku z klientem co masz w ofercie, co jest do wyboru, a czego w ogóle nie robisz. To profesjonalne i jasne postawienie sprawy. Nie zgaduj, co lepiej przekona klienta tylko go zapytaj co preferuje. Może się okazać, że lepsze od
najnowocześniejszych wirtualnych spacerów będą na przykład i zdjęcia z podobnych projektów albo pokazanie konkretnych elementów w sklepie.

Przeczytaj też mój wpis o typach klientów, aby wiedzieć, jaką formę opracowania projektu wybrać. Ludzi nastawionych na same suche fakty przekonają szczegółowe rysunki, nawet przekazywane bez spotkania, tych którzy cenią emocje jako przekaz docenią moodboardy, zdjęcia i osobisty kontakt.
Sporo zależy od potrzeb klienta, dla jednych liczy się wyłącznie to, co na papierze - rysunki, obrazki, tabelki, inni cenią kontakt i rozmowę i chętnie zapłacą za czas poświęcony na zakupy i nadzory, a nie będą chcieli płacić za ekstra renderingi w super rozdzielczości.

Nasza dziedzina szybko się rozwija i wiele rzeczy zostało już zautomatyzowane do tego stopnia, że klienci mogą samodzielnie zrobić jakieś wizualizacje online. Na stronach producentów farb znajdują się symulatory do wyboru kolorów, marki meblarskie jak Ikea wprowadzają wirtualną rzeczywistość, tak, że klient sam może zobaczyć, jak mebel będzie wyglądał w ich domu. Dlatego warto zastanowić się nad tym, czego najbardziej potrzebują klienci i dostosować formę
opracowania do tych potrzeb i oczekiwań.

Ciekawe jak zmieni się jeszcze ten temat? Jak myślicie, jaka przyszłość w projektowaniu wnętrz nas czeka?
6 Komentarze
Paula link
10/10/2017 14:06:24

Bardzo potrzebowałam takiego wypunktowania na co składa się projekt. Póki co robię to intuicyjnie, a brakowało mi tego podparcia, bo jako początkujący projektant nic nie jest takie oczywiste. :) Może zdradzisz jak wyceniać projekty, bo to temat tabu mam wrażenie, a osoby takie jak ja, które robią coś na własną rękę, nie mają pojęcia jak wycenić swoją pracę. :) Pozdrawiam Paula.

Odpowiedz
Olka
10/10/2017 15:08:34

Paula, dziękuję za komentarz - bardzo się cieszę, że Ci się przyda. Wkrótce kolejne tematy z tego zakresu również wyceny projektu :) zapraszam 😊

Odpowiedz
jusss
10/10/2017 19:24:03

... a może jakaś podpowiedź, skąd początkujący projektanci mogą uzyskać różnego rodzaju wzorniki?;> farb, oklein itp... ? nie wydając na to milionów monet ;)

Odpowiedz
Olka
11/10/2017 00:11:19

Zamówienie na wpis zostało przyjęte :) Mam parę patentów na to. Pozdrawiam

Alicja
13/12/2017 13:09:08

Ola,

jak dobrze, że jestes :) i dzielisz się swoją wiedzą.

Podoba mi się to podejscie ze każdy klient jest inny i będzie cenił zupełni coś innego ( np. niż obency trend realistycznych renderów)

Odpowiedz
Agnieszka Wojciechowska link
21/12/2019 16:46:06

Bardzo ciekawa lektura. Spokojnie może być taką podstawką do pierwszych działań w zawodzie. Mnie cieszy, że kiedy nie było jeszcze tak wspaniałem możliwości wymiany informacji jak blogi tego typu, nasz wypracowany sposób działania pokrywa się z tym zaproponowanym w artykule.
Dzięki ! ;)

Odpowiedz



Odpowiedz


    Obraz

    tu znajdziesz moje kursy online

    Obraz

    coś dla początkujących


    coś dla zaawansowanych


    Obraz

    Autor

    Nazywam się Olka Barczak i jestem multipasjonatką, optysemistką i jutronautką. Jestem zawodowcem od wnętrz. Znajdziesz u mnie wsparcie dla wnętrzarskiej pasji, profesji i biznesu.


    zapraszam do grupy na facebook'u
    kolory we wnętrzach

    Obraz


    Obraz
    tu też znajdziesz mój blog :)
    najlepsze blogi
    Follow on Bloglovin
    Obraz
    Zaprzyjaźniony BLOG
    wkreceniwdom.com.pl
    blog toplista
    zBLOGowani.pl

    Kanał RSS

    Jestem autorem wszystkich tekstów i pomysły na posty również są moim dziełem. Zamieszczane przeze mnie treści obejmuje prawo autorskie dlatego uprzejmie proszę o uszanowanie mojej pracy. Wiele zdjęć wykonuję sama lub jestem ich właścicielem, pozostałe staram się opisywać lub prosić o pozwolenie na publikację. Jeżeli któreś ze zdjęć jest twoim dziełem i nie życzysz sobie jego publikacji - napisz a natychmiast to naprawię :)

    Bardzo dziękuję za każdy komentarz - Twoja opinia jest dla mnie ważna i inspiruje mnie do pracy :) 

masz pytania - napisz

kursy@collageblog.pl