Projektancie, kolego z branży! Dlaczego nie jesteś sławny i bogaty?
A tak w ogóle, to chcesz być znany i zamożny? Co to dla Ciebie znaczy? Wolisz mieć sławę, czy bogactwo? Czy w branży wnętrzarskiej/architektonicznej to w ogóle możliwe i jakie warunki trzeba spełnić, aby to osiągnąć? Na palcach jednej ręki można policzyć powody tego stanu rzeczy (no prawie, bo znalazłam 6 takich powodów).
Kto jest najbogatszym człowiekiem w naszej branży wnętrzarskiej i dlaczego warto to wiedzieć? Zapraszam dalej…
A tak w ogóle, to chcesz być znany i zamożny? Co to dla Ciebie znaczy? Wolisz mieć sławę, czy bogactwo? Czy w branży wnętrzarskiej/architektonicznej to w ogóle możliwe i jakie warunki trzeba spełnić, aby to osiągnąć? Na palcach jednej ręki można policzyć powody tego stanu rzeczy (no prawie, bo znalazłam 6 takich powodów).
Kto jest najbogatszym człowiekiem w naszej branży wnętrzarskiej i dlaczego warto to wiedzieć? Zapraszam dalej…
Chcesz być znany i lubiany jak np. Dorota Szelągowska, czy mieć uznanie i szacunek w branży jak np. architekt Robert Konieczny? Jedna i druga osoba jest znana, ale w inny sposób - pierwsza to osoba publiczna znana z telewizyjnych, VIP popularnych programów wnętrzarskich i DIY. Zna ją cała Polska bo to przesympatyczna pani - wcielenie ideału, jaki wyobrażają sobie Polscy klienci - urocza, pokazuje tanie, sprytne patenty na wnętrza.
Druga osobowość to wysokiej klasy architekt, znany w branży architektonicznej, twórca niezwykle wyrafinowanych projektów, zwycięzca w prestiżowych konkursach międzynarodowych. Jest wzorem dla kolegów po fachu, ale przeciętny Kowalski raczej go nie zna i myślę, że nie znalazłby nici porozumienia. Dlaczego? Bo to indywidualista i wielki wizjoner. Tacy ludzie potrzebują klientów, którzy ufają projektantowi w 100%. Pani Dorota to osoba, która podbija ludzkie serca nie wybitnym talentem, ale empatią.
Co te osoby różni? Na pewno wiele, ale ja chcę Ci jeszcze wskazać jedną kwestię - Dorota Szelągowska otwarcie mówi, że popularność pomogła jej osiągnąć stabilną pozycję finansową i jest zadowolona ze swojego stanu posiadania. Robert Konieczny podzielił się niedawno swoją historią, gdzie zwierza się, że sukces w architekturze nie przekłada się na pieniądze - bywało, że nie było go stać na kupienie gazety, w której opublikowano jego zwycięski konkursowy projekt. Ale dla niego sukces oznaczał uznanie i wewnętrzną potrzebę spełnienia własnej zawodowej misji.
Do której osoby Ci bliżej? Co jest twoim priorytetem?
Druga osobowość to wysokiej klasy architekt, znany w branży architektonicznej, twórca niezwykle wyrafinowanych projektów, zwycięzca w prestiżowych konkursach międzynarodowych. Jest wzorem dla kolegów po fachu, ale przeciętny Kowalski raczej go nie zna i myślę, że nie znalazłby nici porozumienia. Dlaczego? Bo to indywidualista i wielki wizjoner. Tacy ludzie potrzebują klientów, którzy ufają projektantowi w 100%. Pani Dorota to osoba, która podbija ludzkie serca nie wybitnym talentem, ale empatią.
Co te osoby różni? Na pewno wiele, ale ja chcę Ci jeszcze wskazać jedną kwestię - Dorota Szelągowska otwarcie mówi, że popularność pomogła jej osiągnąć stabilną pozycję finansową i jest zadowolona ze swojego stanu posiadania. Robert Konieczny podzielił się niedawno swoją historią, gdzie zwierza się, że sukces w architekturze nie przekłada się na pieniądze - bywało, że nie było go stać na kupienie gazety, w której opublikowano jego zwycięski konkursowy projekt. Ale dla niego sukces oznaczał uznanie i wewnętrzną potrzebę spełnienia własnej zawodowej misji.
Do której osoby Ci bliżej? Co jest twoim priorytetem?
Tymczasem przedstawiam Ci listę powodów, dlaczego nie jesteś ani sławny, ani bogaty. Bo zdaje mi się, że chcesz być - inaczej nie czytałbyś tego artykułu, prawda?
1. Nie znasz siebie
- Brak samoświadomości to zmora, to ograniczenie i przeszkoda w rozwoju. Jesteś introwertykiem, czy ekstrawertykiem? Jesteś indywidualistą, czy potrzebujesz zespołu do współpracy? Łatwo się adoptujesz do różnych zadań, zmian, czy cenisz spokój i bezpieczeństwo? Co Cię napędza - emocje, czy twarde fakty? Jeśli tego nie wiesz, jak możesz ocenić swój potencjał? Robiłeś kiedyś jakiś psychologiczny test osobowości? Jeśli tak, to czego się dowiedziałaś/eś o sobie - jak to można wykorzystać w pracy?
2. Nie znasz ludzi lub nie znasz się na ludziach
- (klientów, współpracowników) - tu możemy wyróżnić dwa aspekty tego tematu. Znajomości i to, czy znasz naturę człowieka? Kontakty są szalenie ważne, a w branży gdzie mamy wielu indywidualistów i osób o naturze samotnika często bywa to poważną barierą w rozwoju. Tu nie ma przebacz - musisz znać ludzi i ciebie też muszą znać. Równie istotne, co szerokie grono kontaktów biznesowych jest znajomość typów ludzi, warto to wiedzieć zawczasu, by nie żałować po fakcie nieudanej współpracy.
- Nie wiesz dla kogo chcesz pracować, jaki jest twój klient idealny, jakie ma cechy, kto Cię wesprze w rozwoju twojej firmy, kogo powinieneś unikać - z kim nie robić interesów, do kogo kierujesz swoją ofertę? Co mogą dać Ci ludzie? Od kogo potrzebujesz wsparcia?
3. Nie znasz biznesu
- ścieżka kariery zawodowej - to nie to, co chcesz robić, ale jak chcesz to robić? Chcesz być przedsiębiorcą, czy pracownikiem etatowym? Wiesz czym różnią się te drogi? Co wiesz o finansach? Jeśli jesteś przedsiębiorcą to jaką masz ustaloną strategię biznesową? Jaki model realizacji swojego zawodu przyjmujesz? Może zrobiłeś już kiedyś biznesplan - czy był on realistyczny czy raczej życzeniowy? Wiesz jak zrobić badanie rynku? Wielu wkraczających na rynek pracy projektantów liczy na to, że pierwsza praca rozwieje ich wątpliwości, co do przyszłości. Co jeżeli pierwsza praca Cię zniechęci? Masz plan B? Kolejna kwestia - w Polsce mylimy takie obszary biznesu jak marketing z PR’em, albo promocje ze sprzedażą - potrafisz powiedzieć czym różnią się te tematy? Jesteś freelanserem - masz zbudowaną markę osobistą? Czy twój wybór zawodowy daje szanse na rozwój czy jest to skalowalne finansowo?
4. Nie znasz swojej branży
- Znamy przykłady spektakularnych karier projektantów, producentów wyposażenia czy innych marek wnętrzarskich. Najczęściej to przykłady z za granicy - często z USA. Wierzymy, że przy odrobinie szczęścia i ogromnym udziale pracy możemy osiągnąć to samo - to świadczy o braku świadomości rynku, w którym żyjemy. Polska to niewielki i mało zamożny kraj i nie można jej porównywać z gigantycznym rynkiem Amerykańskim. Kiedy pytam przedstawicieli polskich firm o to, jaką mają konkurencję - w większości przypadków odpowiadają, że nie wiedzą, albo o zgrozo! Nie mają konkurencji. To przykład wielkiej niedojrzałości i niewiedzy, jakim trybikiem danego rynku jesteśmy. Zastanów się ile naprawdę można osiągnąć w twojej dziedzinie? Czy jest tu jakiś „szklany sufit”, gdzie znajduje się szczyt osiągnięć? Co na twoim poletku działania jest sukcesem? Jaki zasięg ma twoja praca - działasz lokalnie to sprawdź, czy twoja okolica potrzebuje twoich usług czy produktów.
- Wiele wynika z ograniczeń lokalnej gospodarki, czyli kraju w którym żyjesz. Rynek wnętrzarskim jest inny w każdym kraju na świecie. Czy Polska daje Ci możliwości rozwoju i pracy? Zastanawiasz się czasem nad tym?
- Jak sprawdzić w jakim rynku przyszło Ci brać udział? Ile osób i firm tu działa, ilu jest klientów. Jaki poziom reprezentują. Ile wart jest ten rynek (tu konkretna suma). Zastanów się kto osiągnął tu najwięcej? Jak twój idol, czy osoba, która odniosła sukces w tej samej dziedzinie osiągnęła tą pozycję? Kto i co było potrzebne do tego sukcesu? Kto jest najbogatszym człowiekiem w twojej branży - w przypadku branży wnętrzarskiej w Europie jest to twórca marki IKEA. Po co ci ta wiedza? Po to, aby określić do czego możesz dążyć, co możesz osiągnąć. A w Polsce? Co i kto jest na jest na samym szczycie - czy chcesz tam dojść, a może jest jakaś wyższa góra do zdobycia?
5. Nie potrafisz zarządzać czasem
- wszystkie powyższe punkty nie zapewnią ci pełni sukcesu, jeśli nie opanujesz tego obszaru. Planowanie i zarządzanie czasem zależy w duże mierze od tych wcześniej wspomnianych obszarów, bo inaczej podchodzi się do czasu kiedy działasz jako freelanser, inaczej kiedy czas pracy sprzedajesz swojemu pracodawcy, inaczej jeśli zarządzasz ludźmi. Każdy ma też indywidualne cechy, które sprawiają, że mamy inne potrzeby. Jednych dopingują terminy, inni potrzebują dużo czasu i nie znoszą presji. Często czas przecieka Ci przez palce, czy może cierpisz na chroniczny brak czasu, bo ciągle pracujesz? Oba objawy nie służą rozwojowi kariery.
6. Nie potrafisz się komunikować ze światem
- To, jakiego języka używasz, czy potrafisz się z każdym dogadać i czy potrafisz słuchać może zaważyć na twojej pracy. Znam wspaniałych projektantów, którzy nie potrafią mówić ani o sobie, ani o swoim dziele. Dużo tracą, bo ten zawód opiera się na porozumieniu z drugim człowiekiem - nie tylko z klientem, ale też z pracownikiem, wykonawcą, partnerem. Co chcesz przekazać światu?
- Co jest twoim językiem porozumienia? Słowa, czy obrazy? A może działanie i emocje. Umiesz mówić o sobie? Potrafisz opisywać swoje projekty, prezentować je? Jesteś dobrym rozmówcą czy mówcą? Co masz napisane na wizytówce, co na stronie internetowej? Zdalnie, przez internet, czy osobiście - w 4 oczy?
Dużo tych pytań, prawda? Chyba ze 100!
U mnie szwankuje głównie punkt 5, nad pozostałymi wciąż pracuję, intensywnie pracuję nad 1. A jak jest u Ciebie? Czego Ci brakuje?
U mnie szwankuje głównie punkt 5, nad pozostałymi wciąż pracuję, intensywnie pracuję nad 1. A jak jest u Ciebie? Czego Ci brakuje?
Podejmujesz wyzwanie collage college?
Dzisiaj chciałam tylko zasiać te pytania w twojej świadomości.Ile z tych obszarów leży u ciebie odłogiem? Czym już się zajmujesz? W której dziedzinie potrzebujesz wsparcia, wiedzy? Pojawią się tu podpowiedzi, konkretne rozwiązania, narzędzia i techniki. Zapraszać tu będę specjalistów z 6 dziedzin, o których dziś wspominam. Pokażę Ci moje efekty stosowania tych wszystkich zmian i moich własnych postępów w ich stosowaniu. Co Ty na to?
Wierzę, że przez rok (szkolny od 1 września do 1 września z CollageCollege) można bardzo dużo zmienić, wiele naprawić, udoskonalić.
Wszystko po to, aby żyło się nam lepiej, przyjemniej, żeby się chciało chcieć i czuć spełnienie. Chcesz wyprowadzić swoją zawodową karierę na inny poziom? Chcesz zmian? Możesz mi towarzyszyć. Czekam na twój udział, pisz, pytaj, dziel się swoją historią - tu jest dla Ciebie miejsce :) Jakie masz sposoby na ćwiczenie tych 6 obszarów? Co ciekawego ostatnio czytałeś? Może odbyłeś jakiś fajny kurs rozwojowy, biznesowy? Do jakich grup zawodowych czy rozwojowych należysz? Co się może przydać innym kolegom z branży?
Podziel się wiedzą i doświadczeniem - dobro wraca :)
Wierzę, że przez rok (szkolny od 1 września do 1 września z CollageCollege) można bardzo dużo zmienić, wiele naprawić, udoskonalić.
Wszystko po to, aby żyło się nam lepiej, przyjemniej, żeby się chciało chcieć i czuć spełnienie. Chcesz wyprowadzić swoją zawodową karierę na inny poziom? Chcesz zmian? Możesz mi towarzyszyć. Czekam na twój udział, pisz, pytaj, dziel się swoją historią - tu jest dla Ciebie miejsce :) Jakie masz sposoby na ćwiczenie tych 6 obszarów? Co ciekawego ostatnio czytałeś? Może odbyłeś jakiś fajny kurs rozwojowy, biznesowy? Do jakich grup zawodowych czy rozwojowych należysz? Co się może przydać innym kolegom z branży?
Podziel się wiedzą i doświadczeniem - dobro wraca :)
mam coś dla Ciebie :)
Nie zostawię cię z pustymi rękami i tysiącem pytań :) Proponuję Ci wyzwanie 7 dniowe - poznaj siebie. Czy wiesz dokładnie, jak wygląda twój tydzień? Ile czasu spędzasz na pracy, na relaksie, ile poświęcasz na rozwój, a ile dajesz rodzinie? Nie ogólnie - dokładnie. Sprawdź się - przyjrzyj się przez jeden tydzień swoim działaniom. Niczego nie musisz zmieniać - tylko obserwuj i notuj. To niełatwe zadanie, dlatego mam dla ciebie pomocnik - HABIT TRACKER - możesz go ściągnąć i wydrukować. Na 2 planszach z wykresami zaznaczyłam najważniejsze codzienne aktywności - możesz sobie spersonalizować te schematy i dodać swoje codzienne zajęcia. Myślę, że pomoże Ci to uświadomić sobie, jak faktycznie wygląda twój czas. Zobacz co wypełnia twoje 168 godzin w tygodniu. nie wszystko da się zmierzyć - ale czas tak. Może odkryjesz coś, czego nie jesteś świadoma/y? Bądź badaczem swojego życia. Od dziś.
Śledź moje MS - będę tam pokazywać mój plan tygodnia i pokażę jak korzystać z tych plansz. Na Instagram Stories będą filmiki :) nie przegap.